دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع کیفیت زندگی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع کیفیت زندگی :

دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع کیفیت زندگی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

روانشناسی در نیم قرن گذشته, بر بیماری بیشتر از سلامتی و بر آسیب شناسی عملکرد انسان بیشتر از درک کامل از تمام ابعاد آن تکیه داشته و به ویژگی‌های انسان سالم و کامل کمتر توجه کرده است. اما اخیراً با ظهور رویکرد جدیدی به نام روانشناسی مثبت به عنوان متمم رویکردهای قبلی, این روند تغییر یافته و نگاه‌ها متوجه نقاط قوت و کمالات انسانی شده است. در این رویکرد, به مطالع ویژگی‌های مثبت انسان‌ها و راهبردهای استفاده از حداکثر استعدادهای ذاتی و محیطی برای بهره مندی از حالت‌های روانی سالم و زندگی سازنده بیش از پیش تأکید می‌شود(سلیگمن و سیکسزنت میهالی[1],2000, به نقل از یوسفی و صفری, 1388). آنچه که هدف این رویکرد است مسأله پیشگیری و تأکید بر شایسته سازی است و نه تصحیح ضعف ها. هدف دیگر این رویکرد شناسایی و تعریف مفاهیمی است که به تأمین سلامتی و شادکامی افراد و بهره مندی آنها از یک زندگی سالم کمک کند. یکی از این مفاهیم, مفهوم کیفیت زندگی است که در سه ده گذشته تلاش زیادی برای تعریف و اندازه گیری عینی آن انجام شده است. اما با وجود گستردگی تحقیقات انجام شده در این زمینه, هنوز تعریف واحد و مورد توافق همگان دربار کیفیت زندگی ارائه نشده است. برخی از محققان, کیفیت زندگی را با رویکردی عینی تعریف کرده و موارد آشکار و مرتبط با معیارهای زندگی از جمله سلامت جسمی, شرایط شخصی( ثروت, شرایط زندگی و ...) ارتباطات اجتماعی, اقدامات شغلی یا دیگر عوامل اجتماعی و اقتصادی را با کیفیت زندگی معادل دانسته اند( لیو[2],2006, به نقل از یوسفی صفری,1388). در مقابل این رویکرد, رویکرد دیگری به نام رویکرد ذهنی وجود دارد که کیفیت زندگی را مترادف با شادی یا رضایت فرد در نظر می‌گیرد و بر عوامل شناختی در ارزیابی کیفیت زندگی تأکید دارد(همان منبع). بین دو رویکرد عینی و ذهنی, رویکرد جدیدی به نام رویکرد کل نگر وجود دارد (فلس و پری,1995؛ رنویک و براون,1996؛ به نقل از رحیمی,1386) که نظریه پردازان آن معتقد هستند کیفیت زندگی, همانند خود زندگی, مفهومی پیچیده و چند بعدی است, و در بررسی آن , هردو مؤلفه عینی و ذهنی را مدّ نظر قرار می‌دهند.

بنا به تعریف گروه کیفیت سازمان جهانی بهداشت کیفیت زندگی به ادراک فرد از جایگاه خودش در زندگی, با توجه به بافت فرهنگی جامعه و اهداف, معیارها و نگرانی های فرد اشاره دارد و از متغیرهایی مثل سلامت جسمانی, وضعیت روانشناختی, استقلال و روابط اجتماعی ناشی می‌شود (استینر, کوپر و شوینگتون[3],2003, به نقل از نائینیان, گوهری, مطلبی نژاد و بلوچان1392)

کیفیت زندگی, معرف نوعی برداشت ذهنی از بیماری یا درمان آن است. به همین دلیل, بیماران با وضعیت سلامت مشابه, به علت تفاوت های فردی مربوط به توقعات و راهبردهای مقابله ای, ممکن است کیفیت زندگی همسان نداشته باشند. حیطه جسمانی به درک بیمار به توانایی انجام فعالیت های روزانه, و انرژی بیمار بستگی دارد. حیطه اجتماعی به انزوا, وابستگی سطح روابط با خانواده و بستگان و شرایط دیگر محیط های اجتماعی دیگر وابسته است و بالاخره حیطه روانی آن در اشتراک با مفاهیم روانی و هیجان است و مسائلی چون ترس, خشم, سعادت, خوشی و اضطراب مطرح می‌شود(جرگه, 1388).

کیفیت زندگی شرایطی است که خوب زیستن را امکان پذیر می‌سازد به نحوی که فرد در یک وضعیت مناسب جسمی, روانی و اجتماعی قادر به انجام فعالیت های روزمره باشد و بیمار نیز از کارای درمان, کنترل بیماری و یا بازتوانی احساس رضایت نماید. کیفیت زندگی با بهداشت روانی افراد ارتباط دارد و به بیان حالات و تغییرات و توانایی های افراد و میزان رضایت افراد از عملکردهای زندگی می‌پردازد, کیفیت زندگی شامل تمام عملکردهای زندگی مانند عملکرد احساسی, فیزیکی, شیمیایی, درد, خستگی و غیره است. کیفیت زندگی یک اصطلاح مورد استفاده در تعدادی از رشته های علمی با تعاریف و مفهوم سازی‌ها از حالات سلامت تا رضایت مندی زندگی و از مالکیت ویژگی های مطلوب از لحاظ اجتماعی مؤثر است. این تعریف مفهوم وسیعی است که به شیوه پیچیده ای توسط سلامت جسمانی, وضعیت روانشناختی, سطح استقلال و روابط اجتماعی فرد و ارتباط آنها با خصوصیات بارز محیط شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. (گشتاسبی,1383).


[1]-Seligman&Csikszentmihalyi

[2]-Liu

[3]- Stenner, Cooper&Skevington

لینک کمکی